Trädgården på Sparreholms förskola

Under försommaren 2024 påbörjades ett samarbete mellan Sparreholms förskola,
JL trädgårdsmästare och Leader Södermanland. Vi ville skapa en trädgård med perenner, grönsaker och blommor för att skapa en dynamisk miljö som stimulerar sinnena och erbjuder avskildhet, i synnerhet ville vi göra gården mer anpassad för barn med NPF.

Se våra senaste projekt

Upptäck vår samling av kreativt arbete och visuella projekt. Varje del visar vår känsla för detaljer och vårt engagemang för att leverera resultat som överträffar förväntningarna.

Idén

När min son började förskolan vid 3 års ålder var det besvärligt för honom. Han var ofta utåtagerande och för att må bra fick han många anpassningar. Han fick sin autismdiagnos vid 5 års ålder.
Hemma fanns det en miljö där han lekte och fick ro och där inget störde honom - trädgårdslandet.
"Tänk om han kunde få tillgång till den miljön på förskolan", tänkte jag.

Hur det började

Jag kontaktade Leader Södermanland och vi bokade ett möte med rektorn på Sparreholms skola och förskola - sen bar det av! Vi ansökte om och blev beviljade projektmedel som du kan läsa om här.
Så glada vi blev, och i juni tog vi första spadtaget tillsammans med barnen som var väldigt taggade. På bilden ser ni resultatet av det första arbetspasset. Trädgården skulle placeras i halva "pulkabacken".

Första året

Första säsongen grävde vi bort grässvålen, gödslade och planterade. Barnens entusiasm gick inte att gå miste på!
Allt eftersom vi tog bort gräset planterade vi direkt. Mycket rödbetor, blommor och ätbara perenner blev det. Det fanns inte en färdigtänkt design utan istället fick barnen plantera vart de ville. Gångarna trampade vi upp där barnen verkade gå som oftast. Tanken bakom det var att fokusera på odlarglädjen och öka barnens känsla av kompetens och samarbete, och inte på det färdiga resultatet. Målet i detta skedet var att barnen skulle få prova, vara nyfikna på jorden och upptäcka glädjen i att hålla på med jord och växter. När barnen planterade hamnade vissa plantor uppochner, med rötterna upp och en del stod ovanpå jorden. Helt i sin ordning! När de gick in på lunch så vände jag plantorna rätt och kompletterade för att fylla upp.
Bilden är tagen 5 juli.
De flesta plantor är förkultiverade hos mig. Från lokalbefolkningen och vårdnadshavare fick vi fina perenner och buskar.

Sittplats med sallat

Från vänster: lejongap, luktärt och gurka, zinnia, sallatshuvud, pumpaplanta. Täckmaterialet fick vi av en vårdnadshavare består av äppelkvistar som har blivit flisade med löven på.

Bilden är tagen 13/8.

 

 

Se våra senaste projekt

Upptäck vår samling av kreativt arbete och visuella projekt. Varje del visar vår känsla för detaljer och vårt engagemang för att leverera resultat som överträffar förväntningarna.

Skördefest

I september -24 var det skördefest på förskolan.

Vad är jord

Det börjar med jorden och den biologiska mångfalden. Hur ser riktig jord ut, och vad kan man hitta där?
Kretsloppet

Var kommer maten ifrån?

Att plantera och skörda med sina egna händer ger en särskild känsla.
Surret och bären, fåglarna på besök.

Välbefinnande och hälsa

Hållbarhet och långsiktighet börjar med välbefinnande.
Forskning. KASAM.